Co to jest AdBlue i do czego służy ?

W ostatnich latach nacisk na ochronę środowiska naturalnego przybrał znacząco na sile. Dotyczy to także szeroko rozumianego przemysłu motoryzacyjnego. Ograniczenia w zakresie emisji spalin i zanieczyszczeń do atmosfery wymusił na producentach samochodów zastosowanie systemów ograniczania emisji i oczyszczania spalin generowanych przez silniki spalinowe. Duże zmiany w tym zakresie wymusiło wdrożenie rygorystycznej normy Euro 6, która ustanowiła dopuszczalną emisję cząstek stałych i tlenków azotu.

Jako, że silniki wysokoprężne (tzw. silniki diesla) są uznane za jedne z najbardziej szkodliwych dla środowiska ze współcześnie stosowanych silników spalinowych, ich producenci zaczęli stosować w układach wydechowych samochodów rozwiązanie w postaci katalizatora SCR (Selective Catalyc Reduction) w połączeniu z płynem AdBlue.

Czym jest AdBlue?

AdBlue to nietoksyczny płyn składający się z mocznika oraz zdemineralizowanej wody w stosunku 32,5% do 67,5%. Co ważne, płyn ten nie jest dodawany do paliwa. Mieści się w osobnym zbiorniku i jego zadaniem jest łączenie się ze spalinami oczyszczając je.

Działanie płynu AdBlue jest nieskomplikowane i wykorzystuje dość proste procesy chemiczne. Jego niewielka ilość jest wtryskiwana ze zbiornika do katalizatora SCR zamontowanego w układzie wydechowym. Pod wpływem wysokiej temperatury jaką osiągają spaliny, z mocznika zawartego w płynie AdBlue zostaje uwolniony amoniak, który wchodzi w reakcję z tlenkami azotu znajdującymi się w spalinach. W wyniku tego procesu szkodliwe tlenki azotu zamieniają się w nieszkodliwy lotny azot i parę wodną.

Informacja, czy dany silnik korzysta z technologii AdBlue jest dostarczana przez producenta silnika i w instrukcji użytkowania podaje precyzyjne informacje odnośnie tego gdzie znajduje się wlew płynu AdBlue oraz jak często należy go uzupełniać.

Płyn AdBlue możemy uzupełnić na stacjach obsługi samochodów lub na stacji paliw posiadającej dystrybutor AdBlue. To zazwyczaj dobrze oznaczone stanowisko i już wiele stacji paliw ma je w swojej ofercie. Podczas uzupełniania płynu AdBlue pamiętajmy jednak, że jest to płyn o dość silnych właściwościach korodujących, więc jeśli przypadkiem polejemy nim nadwozie natychmiast powinniśmy usunąć ciecz z powierzchni karoserii.

Jak często uzupełniać płyn AdBlue? To w dużej mierze zależy od silnika oraz naszej ekonomii jazdy. Średnio przyjmuje się, że płyn należy uzupełniać co 5 do 20 tys przejechanych kilometrów, jednak zawsze powinniśmy stosować się do zaleceń producenta silnika w tym zakresie.

Jeśli użytkujemy auto z silnikiem wykorzystującym rozwiązanie katalizator SCR + AdBlue musimy pamiętać, że w okresie zimowym, gdy temperatura spada poniżej 11 stopni Celsjusza płyn AdBlue może zamarznąć. Oczywiście producenci byli tego świadomi i zamontowali specjalne grzałki, których zadaniem jest odmrożenie płynu w czasie pracy silnika w przeciągu kilkunastu minut.

Zastosowanie technologii AdBlue znacząco wpłynęło na ilość szkodliwych substancji generowanych przez silniki wysokoprężne. Co istotne, okazało się także, że pojazdy napędzane silnikiem diesla z AdBlue spalają o ok 5% mniej oleju napędowego.